Guziki

Rada Rodziców

Podstawy prawne i kompetencje Rady Rodziców określone są w Statucie Szkoły

DZIAŁ IV. Rozdział 3. Rada Rodziców

§56.

  1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem szkoły.
  2. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów przed innymi organami szkoły.
  3. W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel rodziców/prawnych opiekunów z każdego oddziału szkolnego;
  4. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia jej statutowej działalności.
  5. Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.
  6. Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:
    1. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
    2. gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy;
    3. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, wśród nich zaś:
      • znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i w klasie, uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego postępów lub trudności,
      • znajomość statutu szkoły, regulaminów szkolnych, „Wewnątrzszkolnych zasad oceniania",
      • uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
      • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły
  7. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  8. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły obejmującego treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną;
    2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
    3. opiniowanie projektów planów finansowych składanych przez dyrektora szkoły;
    4. opiniowanie decyzji dyrektora szkoły o dopuszczeniu do działalności w szkole stowarzyszenia lub innej organizacji, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, a w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
    5. opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
    6. opiniowanie decyzji dyrektora szkoły w sprawie wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju. Wzór jednolitego stroju, określa dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców;
    7. opiniowanie eksperymentu pedagogicznego do wprowadzenia w szkole;
    8. opiniowanie formy realizacji 2 godzin wychowania fizycznego;
    9. opiniowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
    10. opiniowanie ustalonych przez dyrektora podręczników i materiałów edukacyjnych, w przypadku braku zgody pomiędzy nauczycielami przedmiotu.
  9. Ustala się, że projekty dokumentów opracowane przez organy kierowania szkołą, których opiniowanie jest ustawową kompetencją rady rodziców, powinny być przekazane przewodniczącemu rady w formie pisemnej.
  10. Rada Rodziców może:
    1. wnioskować do dyrektora szkoły o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
    2. występować do dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;
    3. delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
  11. Rada Rodziców przeprowadza wybory rodziców, spośród swego grona, do komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
  12. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
    1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
    2. szczegółowy tryb wyborów do rad oddziałowych i rady rodziców;
    3. zasady wydatkowania funduszy rady rodziców.
  13. Tryb wyboru członków rady:
    1. wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;
    2. datę wyboru do rady rodziców dyrektor podaje do wiadomości rodziców, nauczycieli i uczniów nie później niż na 7 dni przed terminem wyborów;
    3. wybory do rady rodziców przeprowadza się według następujących zasad:
    4. wybory są powszechne, równe i większościowe,
    5. w wyborach czynne i bierne prawo wyborcze ma jeden rodzic lub opiekun ucznia szkoły,
    6. do rady rodziców wybiera się po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,
    7. komisję wyborczą powołują rodzice na zebraniu wyborczym rodziców,
    8. wychowawca klasy zapewnia odpowiednie warunki pracy komisji wyborczej i organizację wyborów,
    9. karty do głosowania na zebranie wyborcze rodziców przygotowuje wychowawca klasy,
    10. niezwłocznie po podliczeniu głosów, komisja wyborcza ogłasza wyniki wyborów,
    11. członkami rady rodziców zostają kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów,
    12. organem odwoławczym na działalność komisji wyborczych jest dyrektor szkoły,
    13. skargi i uwagi na działalność komisji wyborczych wyborcy mogą składać do 3 dni po dacie wyborów.
  14. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

Metadane strony

Dziennik zmian strony

Wszystkie wersje tej strony:

12-02-2018 - Edycja treści.

W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.

Statystyka odsłon tej strony:

Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 49